V roce 2019 byla naši mateřské škole poskytnuta dotace 69.700 Kč z rozpočtu Moravskoslezského kraje na:
Projekt ,, Poznáváme, objevujeme a zkoumáme od jara do zimy“ který se zaměřuje na ekologickou výchovu, získávání návyků pro tvorbu a ochranu zdravého životního prostředí, na poznávání a aktivity v přírodě. Manipulace s různými didaktickými pomůckami a nástroji- lupy, mikroskopy, obrazový materiál atd.
Hlavní cíl projektu pro školní roky 2018/2019/2020/2021:
Cílem školního programu „poznáváme, objevujeme a zkoumáme od jara do zimy“ je výchova dětí k poznávání přírody a přírodních jevů jak z naučných knih, tak vlastním pozorováním, zkoumání a praktickými dovednostmi. Děti se jednoduchými způsoby seznámí s udržitelným rozvojem planety Země. Prostřednictvím programu budou získávat důležité návyky k ochraně životního prostředí jako je třídění odpadu, péče o drobné živočichy a ochrana okolní zeleně.
Cíl projektu: (v rámci aktivit vycházejících z témat TVP jednotlivých tříd a taktéž společných aktivit celé MŠ)
Pro dítě:
1.Dítě a jeho tělo
- Rozvoj a zdokonalování manuálních a praktických dovedností v práci s přírodními materiály.
- Rozvoj a užívání všech smyslů (experimenty s přírodními materiály, pozorování)
- Osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
- Osvojení si dovednosti důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí a vytváření zdravých životních návyků a postojů
2. Dítě a jeho psychika
- Rozvoj slovní zásoby (osvojení si nových slov a slovních spojení, práce s knihou)
- Rozvoj tvořivosti při řešení problémů
- Posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radosti z objevování apod.)
- Společné diskuse, rozhovory, individuální a skupinová konverzace (vyprávění zážitků, příběhů, vyprávění podle skutečnosti i podle obrazového materiálu)
- Komentování zážitků a aktivit
- Prohlížení a „čtení “ naučných, encyklopedií
- Vytváření základů pro práci s informacemi
- Rozvoj schopnosti vytvářet a rozvíjet citové vztahy k okolí
- Rozvíjet schopnosti a dovednosti vyjádřit pocity, dojmy a prožitky
3.Dítě a ten druhý
- Rozvoj spolupráce a prosociálních postojů při tvorbě, hrách a při řešení problémů
- Rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností při skupinových činnostech
4.Dítě a společnost
- Rozvoj základních kulturně společenských postojů, návyků a dovedností dítěte
- Rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí, přizpůsobit se, spolupracovat, spolupodílet se, přináležet k tomuto společenství, vnímat a přijímat základní hodnoty v tomto společenství uznávané
5.Dítě a svět
- Vytváření vztahu k místu a prostředí, ve kterém dítě žije
- Osvojování jednoduchých poznatků o světě a o životě užitečných pro vytváření elementárního povědomí o přírodním i technickém prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách
- Pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit
- Rozvoj schopnosti přizpůsobovat se přirozenému vývoji a běžným změnám
- Rozvoj schopnosti vážit si života ve všech jeho formách
- Vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem
- Osvojení dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí a k spoluvytváření zdravého a bezpečného prostředí
6. Pro učitelku:
- Zařazovat aktivity a cíle programu do každodenních činností v MŠ a do programu ,, Zvídálek“
- Sledovat plnění cílů pro děti v rámci evaluace programu, jednotlivých témat TVP.
- Přehledně značit v Třídní knize činnosti vztahující se k tomuto programu.
- Svým chováním dětem poskytovat kladný vzor
- Reagovat na aktuální změny, jak v blízkém okolí, tak ve světě, a využívat je k názorným ukázkám apod.
Aktivity mateřské školy:
- Vytvoření funkčních center přírody a poznávání ve třídách Kočičky a Pejsci, v menší míře s ohledem na potřeby ve třídách Berušky a Myšky
- Péče o třídní zvířata- prozatím jen ve třídě Kočičky- posléze další
- Výstavky dětských prací a výrobků z přírodních a recyklovatelných materiálů
- Výroba drobných eko-prvků na školní zahradě
- Sběr recyklovatelných materiálů k výtvarnému využití v MŠ
- Práce na školní zahradě a záhonu (pozorování, poznávání)
- Eko hraní pro děti a rodiče na zahradě MŠ s prezentací projektu – podzim 2019
- V rámci exkurzí návštěva zajímavých zahrad v okolí MŠ
- Pozorování života u vody – ekosystém řeky Ostravice, Olešné
Nedílnou součástí programu je prohlubování spolupráce s rodinou a ostatními partnery školy, jenž vychází z ŠVP, TVP a dalších dílčích projektů.
Očekávané výstupy (v souladu s RVP, ŠVP TVP):
- Osvojí si elementární poznatky o okolním prostředí, které jsou dítěti blízké, pro ně smysluplné a přínosné, zajímavé a jemu pochopitelné a využitelné pro další učení a životní praxi.
- Má povědomí o širším společenském, věcném, přírodním kulturním i technickém prostředí i jeho dění v rozsahu praktických zkušeností a praktických ukázek v okolí dítěte.
- Vnímá, že svět má svůj řád, že je rozmanitý a pozoruhodný
- Rozlišuje aktivity, které mohou zdraví okolního prostředí podporovat a které mohou poškozovat
- Má povědomí o významu životního prostředí pro člověka, uvědomuje si, že způsobem, jakým se lidé chovají, ovlivňují vlastní zdraví i životní prostředí
- Pomáhá a pečuje o okolní životní prostředí